
Ponieważ kryzys kosztów utrzymania dotyka różne branże, wydaje się, że sektor zwierząt domowych dostosowuje się i pozostaje silny. Nie oznacza to jednak, że nie dotyczy to wszystkich prowadzących działalność związaną ze zwierzętami domowymi. Na przykład wzrost liczby internetowych sprzedawców detalicznych zwierząt domowych i sklepów spożywczych wpłynął na zachowania zakupowe właścicieli zwierząt domowych. W rezultacie sklepy zoologiczne musiały zmienić swoje techniki sprzedaży, aby zatrzymać klientów, pokazując korzyści, jakie tylko sklep zoologiczny może zaoferować klientowi. Ponadto oczekuje się, że potencjał wydatków właścicieli zwierząt domowych będzie długoterminowy – ponieważ każde nowe zwierzę prawdopodobnie będzie częścią gospodarstwa domowego właściciela przez dekadę lub dłużej, stawka przejęcia ich firmy jest wysoka. Według znanej firmy zajmującej się karmą dla zwierząt domowych, klienci zwykle wydają mniej niż 200 funtów w pierwszym roku. Jednak kwota ta podwaja się w drugim roku do 400 GBP i osiąga około 700 GBP w piątym roku. Ponadto niektórzy klienci wydają prawie 1000 funtów rocznie.
Podkreśla to potrzeby sklepów zoologicznych, aby nie tylko zatrzymać klientów, ale także, co najważniejsze, przyciągnąć nowych.
Zrozumienie swoich klientów
Zatrzymując klientów, jedną z pierwszych rzeczy, które musisz zrobić, jest ich zrozumienie. To powinno leżeć u podstaw strategii biznesowej każdego sklepu zoologicznego. Bez zrozumienia klientów może być trudno sprzedawać swój sklep zoologiczny w sposób, który do nich przemawia. Według Globalny Czerwony Punkt, 74% konsumentów uważa, że lojalność wobec marki polega na poczuciu zrozumienia przez firmę. W rezultacie 64% konsumentów kupiłoby zamiast tego produkt marki, która ich zna. Ponadto 34% wydałoby więcej pieniędzy na produkt, aby to zrobić (Ackerman, 2022).

Według Gallupa kontakt z klientami to emocjonalna więź między klientami a tobą, która jest kluczem do organicznego rozwoju firmy i utrzymania klientów. I odwrotnie, jeśli Twoi klienci nie widzą żadnego odwołania, Twój sklep zoologiczny ryzykuje przetrwanie w oparciu o samą relację cenową i może mieć trudności z ich zdobyciem i utrzymaniem.
Typy klientów
Klienci mają kluczowe znaczenie dla przetrwania wszystkich firm i można ich kategoryzować według typu. Poniżej znajduje się kilka różnych typów klientów, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o strategii utrzymania klienta.
Lojalni klienci
Ten typ klienta jest marzeniem sklepu zoologicznego i powinien być priorytetem, aby go uspokoić. Są to stali klienci, którzy opowiadają innym o Twojej firmie i kupują produkty przez dłuższy czas. Według Marketing Metrics prawdopodobieństwo sprzedaży istniejącemu klientowi jest 14 razy większe niż prawdopodobieństwo sprzedaży nowemu klientowi (Rioux, 2020). Przyczyniają się również do znacznej części przychodów większości firm. Fantastycznym sposobem na utrzymanie lojalnych klientów jest uzyskanie od nich informacji zwrotnych. To ostatecznie pomoże Twojemu sklepowi zoologicznemu rozwijać się i rosnąć.
Klienci impulsowi
Klienci impulsywni są atrakcyjnym typem klientów dla sklepów zoologicznych, ponieważ łatwiej jest im sprzedać więcej. Ponadto ten typ klienta kupuje produkty spontanicznie, co jest wyzwalane impulsem. Często wchodzą do sklepu zoologicznego bez serca nastawionego na jeden produkt. Ta kategoria klientów zazwyczaj odpowiada na rekomendacje i oferty. Jest to doskonała okazja, aby pokazać swoją wiedzę i sprzedawać swoje produkty jako sklep zoologiczny. Co więcej, jeśli produkty, które polecasz, zrobią na nich wrażenie, będą bardziej skłonni do powrotu w przyszłości.
Klienci transacyjni
Na tę grupę klientów duży wpływ mają ceny i rabaty. Często będą szukać najlepszych kosztorysów, a nawet próbować negocjować z tobą lepszą cenę. Ponadto będą szukać ofert sezonowych i świątecznych. Zatrzymanie klientów transakcyjnych w Twoim sklepie może być trudniejsze, jeśli cena nie jest Twoją wyjątkową zaletą. Mogą jednak odgrywać kluczową rolę w Twojej firmie, zwiększając zapasy Twojej firmy i pomagając w zakupie produktów, których sprzedaż może być trudna.
Klienci zorientowani na potrzeby
Ta kategoria klientów kupuje produkty w oparciu o określoną potrzebę. Często znają dokładnie produkt, którego potrzebują, i może być im trudno sprzedać więcej. Należy zauważyć, że klienci zorientowani na potrzeby mogą szybko zostać przyciągnięci do innych firm i łatwo przestawią się na produkty zastępcze. Jeśli chodzi o utrzymanie klientów opartych na potrzebach, musisz rozwinąć z nimi interakcję i pozytywną więź. Można to osiągnąć dzięki osobistej komunikacji z nimi. Red Point Global stwierdził, że 32% klientów jest skłonnych przymknąć oko na złe doświadczenia klientów, jeśli czują, że firma stara się ich zrozumieć jako klientów.
Metody utrzymania klientów
Jako sklep zoologiczny możesz zastosować kilka metod, aby zatrzymać klientów. Połączenie strategii tradycyjnych i cyfrowych to doskonały punkt wyjścia. W tej sekcji artykułu przyjrzymy się sposobom wdrożenia ich w strategię utrzymania klienta.
Programy lojalnościowe
Kluczem do utrzymania klientów są programy lojalnościowe. Sklepy zoologiczne przede wszystkim chcą, aby ich klienci pozostali lojalni na dłużej. Ale szukają też sposobów, aby stopniowo spędzać więcej czasu na swojej firmie. W tym przypadku program lojalnościowy może być niezwykle korzystny, oferując specjalne zachęty do utrzymania klientów i zachęcania do powtarzania transakcji. Przykładem tego, jak sklep zoologiczny może oferować program lojalnościowy, jest nagradzanie klientów za kupowanie określonych produktów w czasie. Na przykład mogli kupić dziewięć torebek karmy dla zwierząt i otrzymać dziesiątą torbę gratis.

Według Nielsena 84% klientów stwierdziło, że jest bardziej skłonnych do pozostania przy firmie oferującej program lojalnościowy. Podczas gdy Accenture odkryło, że członek programu lojalnościowego wyda 57% więcej w firmie niż osoba niebędąca członkiem.
Modele subskrypcji
Wdrożenie modelu abonamentowego to kolejny fantastyczny sposób na zatrzymanie klientów w sklepie zoologicznym. Działa to przez klientów płacących tygodniową, miesięczną lub roczną opłatę w zamian za produkty. Dzięki temu masz pewność, że klienci będą robić u Ciebie zakupy. Dzięki wdrożonemu modelowi subskrypcji możesz pozyskiwać dane klientów i kierować do nich najnowsze oferty w Twoim sklepie. Subskrypcje są korzystne zarówno dla firm, jak i dla klientów; dzieje się tak, ponieważ klienci lubią to dla wygody, ponieważ oszczędza im czas na szukanie nowych produktów. Podczas gdy firmy lubią subskrypcje, ponieważ zapewniają stały zapas w sklepie. Przykładem tego, jak sklep zoologiczny może zarządzać subskrypcjami w celu utrzymania klientów, jest oferowanie im możliwości wielokrotnego kupowania cotygodniowej karmy dla zwierząt domowych bez konieczności pamiętania o zakupie. Kolejną zaletą jest to, że będziesz mógł uzyskać ich dane i reklamować najnowsze oferty, które masz w sklepie.
Obsługa klienta przechodzi długą drogę do utrzymania klientów
Obsługa klienta jest jedną z najskuteczniejszych strategii utrzymania klienta w wielu firmach. Jeśli klient jest zadowolony z twoich usług, jest bardziej prawdopodobne, że pozostanie lojalny wobec twojego sklepu zoologicznego i będzie kontynuował zakupy w przyszłości. Ponadto mogą rozpowszechniać informacje wśród rodziny i przyjaciół, co jest świetnym motorem nowych biznesów. Według Oracle 86% konsumentów zapłaci więcej za lepszą obsługę klienta, a 73% chce przyjaznych pracowników lub przedstawicieli obsługi klienta.

Jako sklep zoologiczny, Twoi pracownicy muszą nawiązywać kontakt z klientami. Czy potrzebują pomocy w wyborze produktu? Czy potrzebują porady na temat związany ze zwierzętami domowymi? Wszystkie te rzeczy pomogą Ci zbudować relacje z klientami i wywrzeć na nich wrażenie. Innym sposobem zaprezentowania swojej wiedzy w zakresie obsługi klienta jest upewnienie się, że Twoi współpracownicy rozumieją wyjątkową zaletę Twojego sklepu zoologicznego. Jeśli wszyscy mają spójne komunikaty, informacje, które przekazujesz swoim klientom, będą spójne i wysokiej jakości.
Treści generowane przez użytkowników za pośrednictwem mediów społecznościowych
Treści generowane przez użytkowników, zwane także UGC, odgrywają znaczącą rolę w utrzymaniu klientów. Po pierwsze pomaga, zwiększając lojalność wobec marki, ale także wpływa na decyzje zakupowe innych klientów. Badanie pokazuje, że UGC wpływa na decyzje zakupowe 90% kupujących. Reklama UGC jest nie tylko bezpłatna dla Twojej firmy, ale także zachęca innych do odwiedzenia Twojego sklepu i zapoznania się z jego ofertą. Załóżmy na przykład, że prowadzisz sklep zoologiczny z kanałem lub witryną w mediach społecznościowych. W takim przypadku możesz wyróżnić się na tle sprzedawców internetowych, publikując zdjęcia zwierząt domowych klientów w Twoim sklepie wchodzących w interakcje z Twoimi produktami. Jest to coś, czego sprzedawcy internetowi nie mogą zaoferować swoim klientom i zwiększa Twoje szanse na sprzedaż, jeśli treść jest pozytywna na temat Twojego sklepu zoologicznego.
Oferta produktów
Twoja oferta produktów jest kluczem do utrzymania klientów i należy skupić się na kilku czynnikach. Po pierwsze musisz się zastanowić, czy Twój sklep ma coś nowego do zaoferowania Twoim klientom. Czy możesz sprawić, by przeglądali i kupowali więcej produktów niż zwykle? Co sprawi, że będą nadal odwiedzać Twój sklep? Jeśli to osiągniesz, w dłuższej perspektywie wygenerujesz większą sprzedaż.
Kolejnym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę, jest merchandising sklepu. To powinno być Twoim priorytetem numer jeden i idzie w parze z ofertami produktów, zaczynając od upewnienia się, że Twój sklep jest czysty i nie ma pustych półek. Im bardziej zaangażujesz klientów w swoje produkty, tym większe prawdopodobieństwo, że będą kupować i wracać. Ponadto, jeśli Twój sklep ma otwarte półki, klienci będą szukać gdzie indziej.

Podsumowanie
Podsumowując, sklepy zoologiczne muszą rozważyć różne sposoby utrzymania klientów, prezentując produkty lub usługi, których nie można znaleźć gdzie indziej. Utrzymanie klientów ma zasadnicze znaczenie dla sklepów zoologicznych, ponieważ okres zakupów jednego zwierzaka przez właścicieli zwierząt domowych może wynosić ponad dekadę powtarzających się sprzedaży. Potwierdzają to badania pokazujące, że po piątym roku posiadania zwierzaka właściciele wydają średnio 700 funtów w porównaniu do 200 funtów w pierwszym roku posiadania. Jeśli chodzi o utrzymanie klientów, sklepy zoologiczne muszą zrozumieć, kim są. Klientów można podzielić na kategorie, a każda z nich ma swoją charakterystykę. Na przykład lojalnych klientów najłatwiej zatrzymać, ponieważ są związani z Twoją firmą i kupują u Ciebie od dłuższego czasu. Inne segmenty obejmują klientów impulsywnych, transakcyjnych i opartych na potrzebach, których można konsekwentnie utrzymać, ale może potrzebować trochę czasu, aby rozwinąć ich lojalność wobec sklepu zoologicznego.
Istnieje kilka metod, które sklepy zoologiczne mogą wykorzystać, aby zatrzymać klientów. Powszechnym sposobem na to są programy lojalnościowe, w których klienci są nagradzani za dokonane zakupy. Może to być wszystko, od zakupu przez klienta X ilości karmy dla zwierząt domowych i otrzymania gratisu po gromadzenie punktów, które można wymienić. Wdrożenie modelu subskrypcji dla Twojej firmy ma kilka zalet dla Ciebie i Twoich klientów, w tym pozyskiwanie danych klientów i możliwość kierowania do nich określonych ofert. Natomiast dla klientów jest to wygodne dla nich, ponieważ spędzają mniej czasu na szukaniu nowych produktów. Obsługa klienta ma kluczowe znaczenie dla utrzymania klientów, ponieważ jeśli klient jest zadowolony ze swojego doświadczenia, jest bardziej prawdopodobne, że wróci, ale także poleci Cię innym za pośrednictwem poczty pantoflowej lub treści generowanych przez użytkowników.
Referencje
Ackerman, L. (2022, 9 lutego). 74 procent konsumentów uważa, że lojalność wobec marki polega na poczuciu zrozumienia i wartości, a nie na zniżkach i korzyściach lojalnościowych. Pobrane z Red Point Global: https://www.redpointglobal.com/press-releases/74-percent-of-consumers-believe-brand-loyalty-is-about-feeling-understood-and-valued-not-discounts-and-loyalty-perks/
Rioux, P. (2020, 29 stycznia). Wartość inwestowania w lojalnych klientów. Pobrane z Forbesa: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/01/29/the-value-of-investing-in-loyal-customers/?sh=23e4a9621f6b

Matthew Aiken
Ekspert ds. komunikacji marketingowej
Matt ukończył w 2017 roku studia licencjackie z zakresu biznesu i zarządzania. Tutaj odkrył, że ma pasję i zainteresowanie marketingiem. W wolnym czasie lubi wszystko, co związane z fitnessem i przebywaniem na świeżym powietrzu. Ma również buldoga francuskiego o imieniu Harley i perskiego kota o imieniu Bonnie Blue.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Matthew Aiken
Plusy i minusy sztucznej inteligencji w handlu detalicznym zwierzętami
Być może słyszałeś często używane w mediach litery „AI” lub „Technologia AI”. Od otwierania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]