Możliwe, że często słyszeliście terminy „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z chatbotami w celu rozwiązania problemu, wykorzystanie technologii AI rośnie. Ale czy to tylko modne hasło? Czy może zmieni aspekty życia na zawsze? Ten artykuł z Centrum Wiedzy zagłębia się w to, czym jest AI, jak AI będzie się rozwijać oraz jakie są zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt.
Definicja AI
Przede wszystkim, czym jest AI? AI to skrót od sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence). Według Oxford Dictionary AI to teoria i rozwój systemów komputerowych zdolnych do wykonywania zadań wymagających zwykle ludzkiej inteligencji, takich jak percepcja wzrokowa, rozpoznawanie mowy, podejmowanie decyzji i tłumaczenie między językami. Chociaż AI istnieje od pewnego czasu, ostatnie postępy w technologii i danych pozwoliły technikom AI budować systemy zdolne do wykonywania skomplikowanych zadań.
AI będzie się rozwijać z czasem, nie tylko na poziomie osobistym dla ludzi, ale także dla firm. Firmy wykorzystują AI częściej, niż sobie zdajemy sprawę. Od marketingu po obsługę klienta i projektowanie produktów, możliwości są nieograniczone. Ale jak sprzedawcy artykułów dla zwierząt mogą wykorzystać AI? I jakie są zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt?
Jak AI może być wykorzystane w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt?
Zazwyczaj znamy sprzedawców artykułów dla zwierząt z oferowania unikalnego doświadczenia zakupowego, znajomości swoich produktów, rozumienia potrzeb zwierząt i wielu innych. Wielu sprzedawców artykułów dla zwierząt może zastanawiać się, czy AI może im pomóc w ulepszaniu ich oferty dla klientów. Ta część artykułu przygląda się, jak AI może przynieść korzyści sprzedawcom artykułów dla zwierząt.
Zwiększona efektywność
Ogromną zaletą AI jest zwiększenie efektywności wykonywania zadań przy jednoczesnym dodaniu wartości. AI jest napędzana przetworzonymi informacjami i danymi, aby znaleźć najszybszy sposób na wykonanie zadań. To nie tylko pomoże poprawić szybkość działania firmy, ale także zminimalizuje błędy ludzkie, które mogą się pojawić. Dave Walker, marketer cyfrowy, stwierdza: „AI to nie tylko dokładność danych, ale także to, jak szybko można je uzyskać do podejmowania decyzji”. Jako sprzedawcy artykułów dla zwierząt, przykładem, jak AI może zwiększyć waszą efektywność, jest zarządzanie zapasami. AI może przewidzieć przyszły popyt na podstawie historycznych danych sprzedażowych i trendów, aby prognozować, jakie produkty potrzebujecie w sklepie i kiedy. Pozwoli to utrzymać optymalny stan magazynu i upewnić się, że nie zabraknie kluczowych produktów ani nie będziecie mieć nadmiaru słabo sprzedających się artykułów.
Długoterminowe oszczędności kosztów
Początkowo niektóre technologie AI mogą być kosztowne do wdrożenia. Jednak z czasem mogą przynieść wiele korzyści związanych z oszczędnością kosztów. Jak omówiono powyżej, jeśli macie bardziej efektywną firmę, możecie ostatecznie lepiej zaspokajać potrzeby klientów. Dla wielu sklepów zoologicznych kluczowe jest rozsądne zarządzanie budżetem i wydatkami. Często, aby promować swoją ofertę sklepową, sprzedawcy artykułów dla zwierząt zatrudniają profesjonalnych fotografów, grafików i animatorów. To może być kosztowne i czasami nie przynosić oczekiwanego efektu. Dzięki AI możliwe jest teraz tworzenie obrazów i zasobów, podając swoje wymagania. AI następnie tworzy odpowiednie zdjęcia na podstawie waszych słów kluczowych, które pomagają w materiałach promocyjnych, zarówno fizycznych, jak i online. To korzystne rozwiązanie dla sprzedawców artykułów dla zwierząt, którzy chcą zaoszczędzić pieniądze.
Tworzenie treści
Czasami może być trudno wymyślić pomysły na treści. Tu AI może pomóc i dostarczyć inspiracji, niezależnie od tego, czy chodzi o artykuły na bloga, posty w mediach społecznościowych, newslettery czy jakiekolwiek inne treści, które tworzycie.
Stacjonarne sklepy zoologiczne często mają obecność online z witrynami internetowymi lub kanałami mediów społecznościowych, aby zwiększyć sprzedaż w sklepach. Fantastycznym sposobem na pokazanie swojej wiedzy jako sklep zoologiczny jest posiadanie bloga na swojej stronie internetowej. Korzystanie z narzędzia AI chatbota może pomóc w burzy mózgów na temat listy tematów; wystarczy podać kontekst, co może pomóc w uzyskaniu pomysłów.
Jeśli chodzi o posty w mediach społecznościowych, narzędzia AI mogą w kilka sekund wymyślić pomysły na posty, sugestie dotyczące hashtagów i podpisy do zdjęć. Dodatkowo mogą analizować istniejące treści i na ich podstawie pisać angażujące posty w mediach społecznościowych.
Podczas dostarczania inspiracji, AI może również stworzyć treści blogowe w stylu, który określicie. Dodatkową korzyścią z używania narzędzia AI do pisania wszystkich treści blogowych jest oszczędność czasu. Po pierwsze, nie musicie pisać treści; AI może to zrobić w mniej niż trzydzieści sekund. Po drugie, czas poświęcony na badanie tematu zostanie znacznie zredukowany. Ważne jest, aby po stworzeniu treści przez AI sprawdzić ton wypowiedzi, aby upewnić się, że jest odpowiedni.
Identyfikowanie trendów na rynku
Wszystkie firmy generują dane, niezależnie od ich wielkości. Duże korporacje zatrudniają analityków danych, aby dostarczać cennych spostrzeżeń i identyfikować obszary do poprawy. Jednak wraz z rosnącą obecnością AI widzimy, że większe firmy wykorzystują AI do pomocy w tym zakresie.
Wielu właścicieli sklepów zoologicznych nie zatrudnia analityków danych ze względu na znaczące koszty z tym związane. Obecnie wielu właścicieli sklepów zoologicznych identyfikuje trendy rynkowe, czytając branżowe czasopisma. Wraz z rosnącą obecnością AI, sprzedawcy artykułów dla zwierząt mogą korzystać z AI do analizowania własnych danych i pomagania w prognozowaniu i przewidywaniach.
Jakie są zagrożenia związane z AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt?
Jak już przeczytaliście, AI ma wiele zalet w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt. Jednak istnieją również zagrożenia związane z wykorzystaniem tej technologii. Ta sekcja koncentruje się na wyzwaniach związanych z AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt.
Brak autentyczności i emocji
Jeśli chodzi o efektywność, AI jest fantastycznym narzędziem, które może wspomóc każdą firmę. Jednak brakuje jej autentyczności i emocji, jeśli chodzi o tworzenie treści. AI opiera swoje decyzje na tym, co wydarzyło się w przeszłości i nie potrafi tworzyć nowych pomysłów. Podejmując decyzje jako ludzie, uwzględniamy emocje. Natomiast AI tego nie potrafi i podejmuje decyzje tylko na podstawie dostarczonych parametrów. W przypadku sprzedawców artykułów dla zwierząt, autentyczność i emocje są kluczowe. Interakcja ze społecznością jest dużą częścią sukcesu sklepu zoologicznego, a wraz z tym pojawiają się uczucia. Często właściciele sklepów zoologicznych mają ogromną pasję do tego, co robią i starają się zaspokoić potrzeby każdego klienta, który wchodzi do sklepu.
Utrata tożsamości marki
Budowanie dobrej tożsamości marki odgrywa znaczącą rolę w odróżnieniu waszej firmy od konkurencji na rynku. Wizualnie reprezentuje kluczowe wartości i komunikuje, czym jest marka sklepu zoologicznego. Wielu sprzedawców artykułów dla zwierząt wykorzystuje AI do pomocy w tworzeniu treści na stronę internetową, media społecznościowe, e-maile i newslettery. To może być korzystne, ponieważ może pomóc w przyspieszeniu tworzenia treści. Jednak AI opiera się na danych do tworzenia treści, co oznacza, że ton wypowiedzi i tożsamość marki mogą szybko się zgubić. Jako sprzedawcy artykułów dla zwierząt chcecie, aby klienci nawiązali więź z waszą marką, a duża ilość treści generowanych przez AI może ich zniechęcić. Według platformy obsługi klienta z wykorzystaniem AI o nazwie Tidio, tylko 36,9% czytelników było przekonanych, że tekst stworzony przez AI został napisany przez człowieka. To pokazuje, że przed nami jeszcze długa droga, zanim AI zyska zaufanie ludzi.
Zmiany w rolach zawodowych
Wraz z rozwojem AI, rośnie liczba zautomatyzowanych zadań. Nieuchronnie doprowadzi to do zmian w rolach zawodowych ludzi. Niektórzy analitycy ostrzegają, że AI może zastąpić niektóre role na rynku pracy, co może być prawdą dla niektórych zawodów w przyszłości. Jednak rozwój AI to fantastyczna okazja dla ludzi do skupienia się na innych zadaniach lub nauki nowych umiejętności. Przykładem, jak AI może zmienić role zawodowe sprzedawców artykułów dla zwierząt, są systemy, w których klienci dokonują zakupów. Tradycyjnie klienci byli obsługiwani przez pracownika sklepu przy kasie. Jak widzieliśmy w supermarketach, samoobsługowe kasy mogą stać się przyszłością dla sprzedawców artykułów dla zwierząt, jeśli wdrożą AI.
Problemy etyczne
Dużym problemem dla wielu osób związanym z wykorzystaniem AI są kwestie etyczne. Jak podkreślono w tym artykule, AI opiera się na danych do wykonywania swoich zadań; czasami może to obejmować przechowywanie danych osobowych ludzi. Dodatkowo, istnieją obawy etyczne związane z naturą treści tworzonych przez AI oraz danych, które wykorzystuje. Zawsze polegaliśmy na ludzkim osądzie w kwestiach związanych z prywatnością. AI, z kolei, może być postrzegane jako narzędzie do publikowania treści bez uwzględnienia jakichkolwiek konsekwencji. AI nie dba o ochronę danych osobowych ludzi; zależy mu tylko na wykorzystaniu danych do wykonania zadania. Jeśli chodzi o sprzedawców artykułów dla zwierząt, którzy chcą wdrożyć AI, prywatność danych klientów jest kluczowa.
Podsumowanie
Podsumowując, AI będzie się rozwijać we współczesnym społeczeństwie. Wierzcie lub nie, ale już teraz korzystamy z AI bardziej, niż myślimy, od odblokowywania telefonów za pomocą Face ID po interakcję z chatbotami w celu rozwiązania problemów. Nawet Spotify, Amazon i Netflix szeroko wykorzystują AI, aby pomóc w wyszukiwaniu lub personalizowanych rekomendacjach. AI będzie się rozwijać z czasem, nie tylko na poziomie osobistym dla ludzi, ale także dla firm.
Dla sprzedawców artykułów dla zwierząt istnieje kilka sposobów, w jakie mogą wykorzystać AI do pomocy w codziennym zarządzaniu firmą.
Po pierwsze, AI to doskonała okazja do poprawy efektywności, ponieważ może wykonywać określone zadanie znacznie szybciej niż człowiek. Po drugie, AI może przynieść długoterminowe oszczędności kosztów dla sprzedawców artykułów dla zwierząt, ponieważ może zminimalizować ilość pracy, którą zlecają na zewnątrz fotografom, grafikom, pisarzom blogów itp. Dodatkowo, AI jest świetne do tworzenia treści. Wielu sprzedawców artykułów dla zwierząt ma blogi na swoich stronach internetowych lub mediach społecznościowych; jeśli potrzebujecie pomysłów, to może być pomocne. Bez wątpienia kolejną zaletą AI jest identyfikowanie trendów na rynku. Sprzedawcy artykułów dla zwierząt mogą korzystać z AI, aby monitorować, czy nastąpił wzrost sprzedaży i zastosować skuteczne narzędzia zarządzania zapasami.
Chociaż AI ma wiele zalet, istnieją również pewne wady, które sprzedawcy artykułów dla zwierząt powinni być świadomi.
Jeśli chodzi o tworzenie treści, mogą być one bardzo mechaniczne i pozbawione autentyczności oraz emocji. To istotne rozważenie dla sprzedawców artykułów dla zwierząt, ponieważ budowanie społeczności jest dużą częścią doświadczenia zakupowego. Utrata tożsamości marki to kolejne wyzwanie, ponieważ AI opiera się na danych do tworzenia treści, co oznacza, że klienci mogą mieć trudności z nawiązaniem więzi z waszą marką bez emocji. Niektórzy analitycy uważają, że AI doprowadzi do zmian w rolach zawodowych; może to być prawdą dla sklepów zoologicznych, które wdrożą samoobsługowe kasy zamiast pracowników przy kasie. Wreszcie, istnieje wiele obaw etycznych związanych z AI, głównie dotyczących przechowywania danych i sposobu, w jaki są wykorzystywane do tworzenia treści przez AI.
Referencje
Rajnerowicz, K. (2023, 6 lipca). Human vs AI Test: Can We Tell the Difference Anymore? Retrieved from Tidio: https://www.tidio.com/blog/ai-test/
Matthew Aiken
Ekspert ds. komunikacji marketingowej
Matt ukończył studia licencjackie na kierunku Biznes i zarządzanie w 2017 roku. Wtedy odkrył swoją pasję i zainteresowanie marketingiem. W wolnym czasie lubi wszystkie aktywności związane z fitnessem oraz aktywności na świeżym powietrzu. Ma również buldoga francuskiego o imieniu Harley oraz kota perskiego o imieniu Bonnie Blue.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Matthew Aiken
Zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt
Możliwe, że często słyszeliście litery „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]
Wraz ze wzrostem liczby miejsc, w których ludzie mogą robić zakupy dla swoich zwierząt, sklepy zoologiczne muszą znaleźć skuteczne sposoby na zwiększenie świadomości marki, utrzymanie klientów i zdobycie nowych. Planowanie kampanii marketingowej dla waszego sklepu zoologicznego to świetny sposób na osiągnięcie tego celu. Kampania marketingowa może być prowadzona zarówno w sklepie, jak i online. Kampanie marketingowe w sklepie zwiększają ruch i sprzedaż za pomocą materiałów takich jak plakaty i ulotki. Kampanie marketingowe online promują produkty i usługi za pośrednictwem platform cyfrowych, takich jak media społecznościowe. Jednak oba te sposoby mogą współdziałać i, jeśli są odpowiednio wykorzystane, mogą pomóc w rozwinięciu sprzedaży.
Ten artykuł koncentruje się na planowaniu udanej kampanii marketingowej dla waszego sklepu zoologicznego. Zawiera informacje o tym, jak określić cele kampanii, jak ważne jest budżetowanie oraz dlaczego określenie grupy docelowej i przekazu jest kluczowe dla sukcesu kampanii. Dodatkowo, zawiera wskazówki dotyczące wdrażania kampanii marketingowej i mierzenia jej wyników.
Cel i założenia waszej kampanii
Na początku każdej kampanii marketingowej należy określić jej cel. Bez tego wasza kampania może nie osiągnąć pożądanych wyników i stać się nieefektywna. Dlaczego chcecie przeprowadzić kampanię? Co chcecie osiągnąć dla waszego sklepu zoologicznego? Poniżej kilka prostych pomysłów, które mogą stanowić podstawę waszej kampanii.
- Zwiększenie świadomości marki waszego sklepu zoologicznego
- Zwiększenie średnich wydatków na klienta w waszym sklepie
- Generowanie większej sprzedaży konkretnego produktu lub rodzaju produktu
- Budowanie bazy klientów
- Reklama nadchodzącego wydarzenia w waszym sklepie
- Rozwijanie obecności w mediach społecznościowych
Choć są to podstawowe cele, stanowią one fundament do planowania kampanii marketingowej dla waszego sklepu zoologicznego. Kiedy zaczynacie rozwijać swoją kampanię, musicie ustalić konkretne założenia. Różnią się one od celów kampanii, ponieważ są bardziej szczegółowe. Standardową metodą ustalania założeń jest strategia SMART, która oznacza konkretne (Specific), mierzalne (Measurable), osiągalne (Achievable), istotne (Relevant) i określone w czasie (Time-Bound)i pozwala firmom tworzyć, śledzić i osiągać cele.
Budżet
Kiedy już zdecydujecie o celu i założeniach, czas przejrzeć finanse i ustalić wydatki. Budżetowanie odgrywa kluczową rolę w kampanii, dlatego trzeba mądrze zastanowić się, które działania przyniosą najlepsze rezultaty. Bardzo łatwo jest wydać pieniądze na różne kanały marketingowe, co może wpłynąć na sukces kampanii, dlatego jako sklep zoologiczny najlepiej skupić się na kilku. Na przykład łatwo jest przesadzić z ilością ulotek i materiałów promocyjnych. Alternatywnie, reklama pay-per-click może szybko pochłonąć budżet, jeśli jest to kampania marketingu cyfrowego.
Grupa docelowa
Dla wielu firm zrozumienie swojej grupy docelowej może być wyzwaniem, ponieważ istnieje wiele typów klientów, którym można sprzedawać. Dlatego planując kampanię marketingową, trzeba znać swoją grupę docelową. Posiadanie tzw. person docelowych (fikcyjnych profili osób reprezentujących grupę docelową, opartych na określonych cechach) dla waszego sklepu zoologicznego to doskonała metoda na odkrycie grupy docelowej.
Jeśli chodzi o grupę docelową kampanii marketingowej, pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się wasza kampania. Czy próbujecie przyciągnąć nowych klientów? A może chcecie zyskać wgląd w opinie obecnych klientów? Czy kampania marki będzie rozpoznawalna? A może wprowadzacie całkowicie nową tożsamość? Te pytania wpłyną na przekaz marketingowy, który zmienia się w zależności od tego, czy wasza grupa docelowa jest na etapie świadomości, rozważania czy decyzji. Chociaż kampania może być skierowana do kilku grup docelowych, kluczowe jest, aby mieć na uwadze konkretną grupę.
Budowanie grupy docelowej
Aby pomóc w budowaniu person docelowych, trzeba zrozumieć ich zainteresowania i punkty kontaktu. Na przykład, jako właściciel sklepu zoologicznego, zadajcie sobie pytania takie jak:
- Jakiego rodzaju treści przyciągną uwagę naszej grupy docelowej?
- Czy lepiej angażują się w określone kanały informacyjne, takie jak ulotki czy media społecznościowe?
- Jakie problemy mają, które nasz produkt, usługa lub marka mogą rozwiązać?
- Jakie mają dochody i czy mogą sobie pozwolić na nasz produkt lub usługę?
Takie zawężenie grupy docelowej przyniesie najlepsze rezultaty przy niższych kosztach kampanii. Przykładem grupy docelowej dla kampanii, w której próbujecie przekonać klientów do zmiany marki karmy dla psów na waszą własną markę, mogą być:
- Właściciele psów w wieku od 21 do 45 lat, którzy mieszkają blisko waszego sklepu i kupili produkt premium w ciągu ostatniego miesiąca.
Przekaz kampanii
Czas na kreatywność i zaplanowanie przekazu waszej kampanii marketingowej. Jest to bardzo ważne, ponieważ to przyciągnie klientów do waszego sklepu zoologicznego. Przekaz musi koncentrować się na kliencie i spełniać jego potrzeby, aby był skuteczny. Upewnijcie się, że znacie problem waszego klienta i że przekaz kampanii ma jasną drogę do jego rozwiązania.
Przekaz kampanii musi również wywoływać emocjonalną reakcję u klientów. Wierzcie lub nie, ale 95% decyzji zakupowych podejmowanych jest podświadomie, według profesora Harvardu Geralda Zaltmana.
Tworzenie emocjonalnego połączenia w waszym przekazie jest kluczowe do przyciągnięcia klientów do sklepu, zwłaszcza gdy przeciętny człowiek jest narażony na od 4,000 10,000 do XNUMX XNUMX reklam dziennie. Wasza marka musi się wyróżniać!
Jeśli chodzi o przekaz kampanii marketingowej waszego sklepu zoologicznego, musicie upewnić się, że jest on spójny zarówno w sklepie, jak i online, aby nie zdezorientować klientów.
Metody dotarcia do klientów
Wybór odpowiednich metod, za pomocą których będzie prowadzona kampania marketingowa, będzie zależał od wszystkich omówionych punktów. Jakie metody wasza grupa docelowa najchętniej użyje i będzie podatna na waszą kampanię? Ile z waszego budżetu przeznaczycie na każdą metodę?
We współczesnym społeczeństwie istnieje wiele kanałów, które sklepy zoologiczne mogą wykorzystać jako część swojej kampanii marketingowej, dlatego ważne jest, aby skupić się na kilku metodach. Jako sklep zoologiczny możecie chcieć wykorzystać następujące kanały do kampanii w sklepie, która promuje nowy produkt:
Materiały promocyjne
Wykorzystanie materiałów promocyjnych, takich jak ulotki i plakaty, to doskonałe narzędzie do kampanii marketingowej w sklepie. Materiały te sprawiają, że wasz sklep wygląda atrakcyjnie i dostarczają klientom cennych informacji o produktach. Mogą one stanowić różnicę między zakupem a brakiem zakupu przez klienta. Jednak wadą tej formy komunikacji w kampanii marketingowej jest to, że klienci często oglądają informacje tylko raz, a potem je wyrzucają, co może okazać się kosztowne, jeśli nie prowadzi do sprzedaży.
Poczta bezpośrednia
To kolejna fantastyczna metoda do kampanii marketingowej i promocji nowego produktu. Ta forma komunikacji polega na wysyłaniu materiałów promocyjnych bezpośrednio do adresu klienta, aby wzbudzić zainteresowanie produktami. Zaletą używania tego jako części kampanii marketingowej jest to, że jest to bardzo ukierunkowane, dzięki czemu można dotrzeć do konkretnych klientów. Ponadto, poczta bezpośrednia jest namacalna i klienci są bardziej skłonni zwrócić uwagę na fizyczną przesyłkę niż na e-mail, który może trafić do folderu spam. Choć to fantastyczna metoda do wykorzystania w kampanii, może również pochłaniać budżet. W zależności od wielkości i częstotliwości wysyłki, może to znacznie wpłynąć na planowane wydatki.
Media społecznościowe
Media społecznościowe zmieniły świat i kampanie marketingowe dla wszystkich rodzajów firm. Z około 4.26 miliardami aktywnych użytkowników mediów społecznościowych na całym świecie, istnieje ogromna szansa na promocję waszego sklepu zoologicznego. Kampanie marketingowe w mediach społecznościowych mogą pomóc zwiększyć świadomość marki, ponieważ pozostawiają ślad w umysłach klientów. Według SCORE, 77% małych firm korzysta z mediów społecznościowych, aby zwiększyć świadomość. Jest to również doskonała okazja dla sklepów zoologicznych do reklamowania wydarzeń w sklepie i przyciągania nowych oraz istniejących klientów, aby sprawdzili, co nowego.
Choć media społecznościowe mają wiele zalet, mają również swoje wady. Reklamowanie się klientom wiąże się z kosztami, a każde kliknięcie reklamy będzie kosztować was pieniądze, czasami z małym zwrotem z inwestycji. Przed rozpoczęciem wydawania pieniędzy na media społecznościowe, warto zrobić dokładne badania. Ponownie, kluczowe jest, aby wasza grupa docelowa mogła być osiągnięta za pomocą tego kanału. Publikowanie od czasu do czasu nie przyniesie zwrotu z inwestycji. Potrzebny jest jasny, przemyślany plan.
Wdrażanie kampanii marketingowej
Teraz, gdy zaplanowaliście kampanię marketingową, czas ją wdrożyć. Jeśli wszystko zostało zaprojektowane szczegółowo, powinno to być łatwe. Decydującym czynnikiem są pracownicy waszego sklepu zoologicznego. Upewnijcie się, że są zaangażowani w kampanię marketingową i rozumieją jej szczegóły. Dodatkowo, zaangażujcie swój zespół w planowanie kampanii. Mogą mieć pomysły, które można zintegrować, aby uzyskać ich pełne zaangażowanie.
Mierzenie i analiza
Po zakończeniu kampanii marketingowej ważne jest, aby ocenić jej sukcesy i obszary do poprawy. Mierzenie i analiza danych z kampanii mogą dostarczyć wglądu w waszą grupę docelową, metody marketingowe i budżet. Pomoże to również w planowaniu przyszłych kampanii marketingowych.
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy kampania marketingowa była sukcesem, jest powrót do założeń i sprawdzenie, czy zostały one spełnione. Jeśli tak, to świetnie. Jeśli nie, trzeba zrozumieć, dlaczego.
Na przykład, jeśli waszym celem było zwiększenie liczby klientów odwiedzających wasz sklep zoologiczny o 20% w ciągu następnych trzech miesięcy, każdy wzrost ruchu może być uznany za sukces. Jednak istnieje różnica między kampanią, która działa, a kampanią opłacalną.
Opłacalna kampania przynosi zwrot z inwestycji proporcjonalny do czasu i pracy w nią włożonej.
Podsumowanie
Podsumowując, wraz ze wzrostem liczby sposobów, w jakie właściciele zwierząt mogą robić zakupy, sklepy zoologiczne muszą myśleć o sposobach przyciągnięcia klientów do sklepu. Fantastycznym sposobem na to jest przeprowadzenie kampanii marketingowej. Aby jednak kampania marketingowa odniosła sukces, potrzebne jest planowanie, które zapewni skuteczność kampanii.
Pierwszym etapem planowania kampanii marketingowej jest określenie celu i ustalenie założeń. Prostym sposobem na to jest metoda SMART, która pozwala firmom tworzyć, śledzić i osiągać cele.
Po zakończeniu tego etapu planowania, czas przejrzeć finanse i ustalić budżet na działania marketingowe. Przy budżetowaniu kampanii należy mądrze zastanowić się, które działania przyniosą najlepsze rezultaty. Bardzo łatwo jest wydać pieniądze na różne kanały marketingowe, co może wpłynąć na sukces kampanii.
Jednym z najważniejszych elementów planowania kampanii jest znajomość grupy docelowej. Jeśli celujecie w niewłaściwy typ klienta, kampania będzie miała trudności z osiągnięciem sukcesu. Posiadanie fikcyjnego profilu osoby reprezentującej grupę docelową, opartego na określonych cechach waszego sklepu zoologicznego, to doskonała metoda na odkrycie grupy docelowej. Po zdefiniowaniu grupy docelowej kampanii, czas na stworzenie przekazu kampanii i metod dotarcia do klientów.
Po sfinalizowaniu tego etapu można wdrożyć kampanię i upewnić się, że wszyscy pracownicy sklepu są zaangażowani. Odegrają kluczową rolę w sukcesie kampanii.
Na koniec, kluczowe jest przeglądanie sukcesu lub niepowodzenia kampanii. Dane są niezbędne do oceny sukcesu i zawsze powinny być odniesione do pierwotnych założeń.
Referencje
Mahoney, M. (2003). The Subconscious Mind of the Consumer (And How To Reach It). Harvard Business School.
Score. (2018, August 30th). 77 Percent of U.S. Small Businesses Use Social Media for Sales, Marketing and Customer Service. Retrieved from Prnewswire: https://www.prnewswire.com/news-releases/77-percent-of-us-small-businesses-use-social-media-for-sales-marketing-and-customer-service-300704921.html#:~:text=77%20Percent%20of%20U.S.%20Small,Sales%2C%20Marketing%20and%20Customer%20Service
Simpson, J. (2017, August 25th). Finding Brand Success In The Digital World. Retrieved from Forbes: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/08/25/finding-brand-success-in-the-digital-world/?sh=653e1f42626e
Matthew Aiken
Ekspert ds. komunikacji marketingowej
Matt ukończył studia licencjackie na kierunku Biznes i zarządzanie w 2017 roku. Wtedy odkrył swoją pasję i zainteresowanie marketingiem. W wolnym czasie lubi wszystkie aktywności związane z fitnessem oraz aktywności na świeżym powietrzu. Ma również buldoga francuskiego o imieniu Harley oraz kota perskiego o imieniu Bonnie Blue.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Matthew Aiken
Zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt
Możliwe, że często słyszeliście litery „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]
W miarę jak kryzys kosztów życia dotyka różne branże, sektor zoologiczny wydaje się adaptować i utrzymywać swoją siłę. Jednak nie oznacza to, że wszyscy prowadzący biznesy zoologiczne nie zostali dotknięci. Na przykład wzrost liczby internetowych sprzedawców zoologicznych i sklepów spożywczych wpłynął na zachowania zakupowe właścicieli zwierząt. W rezultacie sklepy zoologiczne musiały zmienić swoje techniki sprzedaży, aby zatrzymać klientów, pokazując korzyści, które tylko sklep zoologiczny może zaoferować. Ponadto, przewiduje się, że potencjał wydatków właścicieli zwierząt będzie długoterminowy – każde nowe zwierzę prawdopodobnie będzie częścią gospodarstwa domowego właściciela przez dekadę lub dłużej, co oznacza wysoką stawkę dla pozyskania ich biznesu. Według znanego biznesu z branży karmy dla zwierząt, klienci zwykle wydają mniej niż 200 funtów w pierwszym roku. Jednak kwota ta podwaja się w drugim roku do 400 funtów i osiąga około 700 funtów w piątym roku. Ponadto niektórzy klienci wydają prawie 1000 funtów rocznie.
To pokazuje potrzebę nie tylko zatrzymania klientów, ale także, co ważne, przyciągnięcia nowych.
Zrozumienie swoich klientów
Aby zatrzymać klientów, jednym z pierwszych kroków jest zrozumienie ich. To powinno być w centrum każdej strategii biznesowej sklepu zoologicznego. Bez zrozumienia swoich klientów trudno jest reklamować sklep zoologiczny w sposób, który ich przyciągnie. Według Red Point Global, 74% konsumentów uważa, że lojalność wobec marki polega na poczuciu zrozumienia przez firmę. W rezultacie 64% konsumentów woli kupować produkty od marki, która ich zna. Ponadto 34% byłoby skłonnych wydać więcej na produkt, aby to osiągnąć (Ackerman, 2022).
Według Gallupa, zaangażowanie klientów to emocjonalne połączenie między klientami a firmą i jest kluczowe dla organicznego wzrostu biznesu i zatrzymania klientów. Jeśli klienci nie dostrzegają żadnej atrakcyjności, sklep zoologiczny ryzykuje przetrwaniem opartym wyłącznie na relacji cenowej i może mieć trudności z pozyskiwaniem oraz utrzymywaniem ich.
Typy klientów
Klienci są kluczowi dla przetrwania wszystkich firm i można ich podzielić na różne typy. Poniżej kilka różnych typów klientów, które należy wziąć pod uwagę przy opracowywaniu strategii zatrzymywania klientów.
Lojalni klienci
Ten typ klientów to marzenie każdego sklepu zoologicznego i powinien być najwyższym priorytetem. Są to regularni klienci, którzy polecają wasz biznes innym i kupują produkty przez dłuższy czas. Według Marketing Metrics, prawdopodobieństwo sprzedaży istniejącemu klientowi jest 14 razy wyższe niż prawdopodobieństwo sprzedaży nowemu klientowi (Rioux, 2020). Przyczyniają się również do znacznej części przychodów większości firm. Fantastycznym sposobem na zatrzymanie lojalnych klientów jest uzyskanie od nich opinii. To ostatecznie pomoże waszemu sklepowi zoologicznemu rozwijać się i rosnąć.
Klienci impulsywni
Klienci impulsywni to atrakcyjny typ klientów dla sklepów zoologicznych, ponieważ łatwiej jest ich nakłonić do dodatkowych zakupów. Ten typ klientów kupuje produkty spontanicznie, co jest wywołane impulsem. Często wchodzą do sklepu zoologicznego bez zdecydowania na konkretny produkt. Ta kategoria klientów zazwyczaj reaguje na rekomendacje i oferty. To doskonała okazja, aby pokazać swoją wiedzę i sprzedawać produkty jako firma zoologiczna. Ponadto, jeśli są zadowoleni z polecanych produktów, będą bardziej skłonni wrócić w przyszłości.
Klienci transakcyjni
Ta grupa klientów jest silnie wpływana przez cenę i rabaty. Często szukają najlepszych ofert i nawet próbują negocjować lepszą cenę. Ponadto szukają ofert sezonowych i świątecznych. Może być trudniej zatrzymać klientów transakcyjnych, jeśli cena nie jest waszym unikalnym punktem sprzedaży. Jednak mogą odgrywać kluczową rolę w waszym biznesie, pomagając sprzedać produkty, których trudno się pozbyć.
Klienci potrzebujący
Ta kategoria klientów kupuje produkty na podstawie konkretnej potrzeby. Często znają dokładny produkt, którego potrzebują, i mogą być trudni do przekonania do zakupu dodatkowych produktów. Warto zauważyć, że klienci potrzebujący mogą być łatwo przyciągani do innych firm i szybko zmieniają produkty zastępcze. Jeśli chodzi o zatrzymywanie klientów potrzebujących, ważne jest rozwijanie interakcji i pozytywnego związku z nimi. Jest to możliwe poprzez osobistą komunikację. Red Point Global odkrył, że 32% klientów jest skłonnych przymknąć oko na złe doświadczenia z obsługą klienta, jeśli czują, że firma stara się ich zrozumieć.
Metody zatrzymywania klientów
Jako sklep zoologiczny istnieje kilka metod, które można wdrożyć, aby zatrzymać klientów. Połączenie tradycyjnych i cyfrowych strategii to doskonały punkt wyjścia. Ta sekcja artykułu omawia sposoby, w jakie można je wdrożyć do swojej strategii zatrzymywania klientów.
Programy lojalnościowe
Kluczowe dla zatrzymywania klientów są programy lojalnościowe. Sklepy zoologiczne przede wszystkim starają się, aby ich klienci pozostali lojalni na dłużej. Ale także szukają sposobów na to, aby klienci spędzali z nimi coraz więcej czasu. Program lojalnościowy może być niezwykle korzystny, oferując specjalne zachęty do zatrzymania klientów i zachęcenia ich do powrotu. Przykładem, jak sklep zoologiczny może zaoferować program lojalnościowy, jest nagradzanie klientów za zakup określonych produktów przez pewien czas. Na przykład mogą kupić dziewięć worków karmy dla zwierząt i otrzymać dziesiąty worek za darmo.
Według Nielsena, 84% klientów twierdzi, że bardziej skłonni są pozostać lojalni wobec firmy oferującej program lojalnościowy. Z kolei Accenture stwierdziło, że członek programu lojalnościowego wyda 57% więcej w firmie niż osoba niebędąca członkiem.
Modele subskrypcyjne
Wdrożenie modelu subskrypcyjnego to kolejna fantastyczna metoda zatrzymywania klientów w sklepie zoologicznym. Klienci płacą tygodniową, miesięczną lub roczną opłatę w zamian za produkty. Dzięki temu klienci będą regularnie robić zakupy u was. Posiadając model subskrypcyjny, można uzyskać dane klientów i kierować do nich najnowsze oferty w sklepie. Subskrypcje są korzystne zarówno dla firm, jak i dla klientów; klienci cenią sobie wygodę, ponieważ oszczędzają czas na badanie nowych produktów. Firmy z kolei cenią subskrypcje, ponieważ zapewniają stały stan zapasów w sklepie. Przykładem, jak sklep zoologiczny może wdrożyć subskrypcje, jest oferowanie klientom możliwości regularnego zakupu tygodniowej karmy dla zwierząt, bez konieczności pamiętania o zakupie. Dodatkową zaletą jest możliwość uzyskania danych klientów i reklamowania najnowszych ofert w sklepie.
Obsługa klienta jako klucz do zatrzymywania klientów
Obsługa klienta jest jedną z najskuteczniejszych strategii zatrzymywania klientów w wielu firmach. Jeśli klient jest zadowolony z obsługi, bardziej prawdopodobne jest, że pozostanie lojalny wobec waszego sklepu zoologicznego i będzie dokonywał powtórnych zakupów w przyszłości. Ponadto może przekazywać pozytywne opinie rodzinie i przyjaciołom, co jest świetnym napędem dla nowych klientów. Według Oracle, 86% konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za lepsze doświadczenie z obsługą klienta, a 73% chce mieć przyjaznych pracowników lub przedstawicieli obsługi klienta.
Jako sklep zoologiczny wasz personel musi angażować się w interakcje z klientami. Czy potrzebują pomocy w wyborze produktu? Czy potrzebują porady na temat zwierząt? Wszystkie te działania pomogą zbudować relację z klientami i zostawić na nich pozytywne wrażenie. Innym sposobem na pokazanie swojej wiedzy w zakresie obsługi klienta jest upewnienie się, że pracownicy rozumieją unikalne cechy waszego sklepu zoologicznego. Jeśli wszyscy będą mieli spójny przekaz, informacje przekazywane klientom będą spójne i wysokiej jakości.
Treści generowane przez użytkowników w mediach społecznościowych
Treści generowane przez użytkowników, zwane także UGC, odgrywają dużą rolę w zatrzymywaniu klientów. Po pierwsze, pomagają zwiększyć lojalność wobec marki, a także wpływają na decyzje zakupowe innych klientów. Badania pokazują, że UGC wpływa na decyzje zakupowe 90% konsumentów. Nie tylko jest to darmowa reklama dla waszej firmy, ale także zachęca innych do odwiedzenia waszego sklepu i sprawdzenia, co macie do zaoferowania. Na przykład, jeśli jesteście sklepem zoologicznym posiadającym kanał w mediach społecznościowych lub stronę internetową, możecie wyróżnić się wśród internetowych sprzedawców, publikując zdjęcia zwierząt klientów w waszym sklepie, interakcji z waszymi produktami. To coś, czego internetowi sprzedawcy nie mogą zaoferować swoim klientom i zwiększa wasze szanse na sprzedaż, jeśli treści są pozytywne.
Oferta produktowa
Wasza oferta produktowa jest kluczowa dla zatrzymywania klientów i obejmuje kilka czynników. Po pierwsze, należy zastanowić się, czy wasz sklep ma coś nowego do zaoferowania klientom. Czy możecie skłonić ich do przeglądania i kupowania więcej produktów niż zwykle? Co sprawi, że będą nadal odwiedzać wasz sklep? Jeśli to osiągniecie, wygenerujecie więcej sprzedaży w dłuższej perspektywie.
Innym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę, jest merchandising waszego sklepu. Powinno to być waszym priorytetem numer jeden i współpracować z ofertą produktową, zaczynając od zapewnienia, że wasz sklep jest czysty i nie ma pustych półek. Im bardziej angażujecie klientów w swoje produkty, tym bardziej prawdopodobne jest, że będą kupować i wracać. Ponadto, jeśli wasz sklep ma puste półki, klienci poszukają gdzie indziej.
Podsumowanie
Podsumowując, sklepy zoologiczne muszą rozważać różne sposoby zatrzymywania klientów, prezentując produkty lub usługi, których nie można znaleźć nigdzie indziej. Zatrzymywanie klientów jest kluczowe dla sklepów zoologicznych, ponieważ okres zakupów jednego zwierzęcia może trwać ponad dekadę. Potwierdzają to badania, które pokazują, że po pięciu latach posiadania zwierzęcia właściciele wydają średnio 700 funtów w porównaniu do 200 funtów w pierwszym roku. Jeśli chodzi o zatrzymywanie klientów, sklepy zoologiczne muszą zrozumieć, kim są ich klienci. Klientów można podzielić na kategorie, a każda ma swoje cechy. Na przykład lojalni klienci są najłatwiejsi do zatrzymania, ponieważ mają relację z waszym biznesem i kupowali u was przez dłuższy czas. Inne segmenty to klienci impulsywni, transakcyjni i potrzebujący, którzy mogą być zatrzymywani konsekwentnie, ale może to wymagać czasu, aby rozwinąć ich lojalność wobec waszego sklepu zoologicznego.
Istnieje kilka metod, które sklepy zoologiczne mogą użyć, aby zatrzymać klientów. Powszechnym sposobem jest program lojalnościowy, w którym klienci są nagradzani za zakupy. Może to obejmować wszystko, od zakupu określonej ilości karmy dla zwierząt i otrzymania darmowego produktu, po zbieranie punktów, które można wymieniać. Wdrożenie modelu subskrypcyjnego dla waszego biznesu ma kilka zalet zarówno dla was, jak i dla klientów, w tym możliwość uzyskania danych klientów i kierowania do nich konkretnych ofert. Dla klientów jest to wygodne, ponieważ spędzają mniej czasu na badanie nowych produktów. Obsługa klienta jest kluczowa dla zatrzymywania klientów, ponieważ jeśli klient jest zadowolony z doświadczenia, bardziej prawdopodobne jest, że wróci, a także poleci was innym za pomocą poczty pantoflowej lub treści generowanych przez użytkowników.
Referencje
Ackerman, L. (2022, 9 lutego). 74 procent konsumentów uważa, że lojalność wobec marki polega na poczuciu zrozumienia i docenienia – nie na zniżkach i korzyściach lojalnościowych. Pobrane z Red Point Global: https://www.redpointglobal.com/press-releases/74-percent-of-consumers-believe-brand-loyalty-is-about-feeling-understood-and-valued-not-discounts-and-loyalty-perks/
Rioux, P. (2020, 29 stycznia). Wartość inwestowania w lojalnych klientów. Pobrane z Forbes: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/01/29/the-value-of-investing-in-loyal-customers/?sh=23e4a9621f6b
Matthew Aiken
Ekspert ds. komunikacji marketingowej
Matt ukończył studia licencjackie na kierunku Biznes i zarządzanie w 2017 roku. Wtedy odkrył swoją pasję i zainteresowanie marketingiem. W wolnym czasie lubi wszystkie aktywności związane z fitnessem oraz aktywności na świeżym powietrzu. Ma również buldoga francuskiego o imieniu Harley oraz kota perskiego o imieniu Bonnie Blue.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Matthew Aiken
Zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt
Możliwe, że często słyszeliście litery „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]
Koty wymagają niektórych składników odżywczych, które nie są niezbędne dla innych ssaków. Wiele z tych niezbędnych składników odżywczych występuje naturalnie w tkankach zwierzęcych, co odzwierciedla, że koty wykształciły specjalistyczne wymagania żywieniowe zgodne z ewolucyjnym wpływem bycia ścisłymi mięsożercami (MacDonald et al., 1984).
Ponadto, przy karmieniu kotów, skład odżywczy i smakowitość diety są kluczowe. Jeśli dieta nie jest smakowita, koty odmówią jedzenia i w konsekwencji mogą stać się niedoborowe w niezbędne składniki odżywcze, co prowadzi do stanów klinicznych (Zaghini & Biagi, 2005). To podkreśla znaczenie formułowania i karmienia wysoko smakowitymi, odżywczymi dietami dla kotów.
Ile białka potrzebują koty?
Na wolności koty spożywałyby dietę składającą się z małych zwierząt łownych, która dostarcza diety bogatej w białko zwierzęce zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy (AA), których koty potrzebują. Badania wykazały, że współczesne koty domowe, którym dostarczana jest pełnoporcjowa karma w misce, mają minimalne zapotrzebowanie na białko w diecie wynoszące 25-33 g/100g suchej masy (DM), w zależności od ich zapotrzebowania energetycznego (FEDIAF, 2021). To zapotrzebowanie na białko jest znacznie większe niż zapotrzebowanie na białko u zwierząt wszystkożernych, takich jak psy, i odzwierciedla, że koty są metabolizowane do wykorzystywania białka/aminokwasów do zaspokajania swoich potrzeb metabolicznych, np. bezpośredniego utleniania na energię i syntezy glukozy (glukoneogenezy) (Russell et al., 2002; Eisert, 2011).
Które niezbędne aminokwasy potrzebują koty?
Aminokwasy są budulcem białek. Są one klasyfikowane jako niezbędne aminokwasy (muszą być dostarczane w diecie) lub nie-niezbędne aminokwasy (syntetyzowane de novo w organizmie). Odpowiednie ilości niezbędnych i nie-niezbędnych aminokwasów są wymagane do utrzymania optymalnego zdrowia. Przy formułowaniu diety dla kotów, ważne jest nie tylko uwzględnienie całkowitej zawartości białka lub strawności białka, ale także profilu aminokwasowego źródła białka. Niezbędne aminokwasy muszą być dostarczone w diecie. Koty i psy dzielą dziesięć niezbędnych aminokwasów wymaganych w ich diecie (arginina, histydyna, izoleucyna, leucyna, lizyna, metionina, fenyloalanina, treonina, tryptofan i walina) (FEDIAF, 2021).
Dieta zawierająca argininę jest niezwykle ważna dla kotów. Zarówno koty, jak i psy wykazują objawy hiperamonemii, gdy są karmione dietą bez argininy, ponieważ arginina jest zaangażowana w usuwanie amoniaku z organizmu. Hiperamonemia to podwyższenie poziomu amoniaku we krwi i może powodować wymioty, utratę wagi i letarg. Niedobory argininy są bardziej dotkliwe u kotów, ponieważ pojedynczy posiłek bez argininy może spowodować objawy kliniczne zatrucia amoniakiem w ciągu 2-5 godzin od spożycia (Morris & Rogers, 1978).
Oprócz dziesięciu niezbędnych aminokwasów dzielonych z psami, koty dodatkowo potrzebują aminokwasu siarkowego tauryny. Związek ten ma fundamentalne znaczenie w diecie zwierząt domowych, szczególnie u kotów, ponieważ bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych, syntezie kwasów żółciowych i redukcji uszkodzeń mięśni spowodowanych stresem oksydacyjnym. Koty mają ograniczoną zdolność do syntezy tauryny. Dlatego tauryna w diecie jest niezbędna, aby spełnić zapotrzebowanie (Verbrugghe & Bakovic, 10). Ponadto koty polegają niemal wyłącznie na taurynie (zamiast wykorzystywania aminokwasu glicyny) do koniugacji kwasów żółciowych w sole żółciowe, co skutkuje obowiązkową utratą tauryny w żółci. Niewystarczające ilości tauryny w diecie mogą powodować poważne problemy fizjologiczne, takie jak degeneracja siatkówki (Hayes et al., 2013) i kardiomiopatia rozstrzeniowa (Pion et al., 1975). Z kolei tauryna nie jest niezbędnym aminokwasem u psów, ponieważ mają one zdolność do syntezy wystarczających ilości tauryny z aminokwasów siarkowych, cysteiny i metioniny (NRC, 1987).
Zarówno arginina, jak i tauryna występują naturalnie w produktach pochodzenia zwierzęcego, co podkreśla znaczenie tkanki zwierzęcej w diecie kota.
Dlaczego lipidy są niezbędne i które kwasy tłuszczowe są potrzebne kotom?
Lipidy stanowią grupę organicznych cząsteczek, które obejmują tłuszcze i oleje. Lipidy w diecie są źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych i skoncentrowanej energii, ponieważ tłuszcz dostarcza dwukrotnie więcej kalorii na gram w porównaniu z białkami i węglowodanami. Lipidy odgrywają ważną rolę jako nośniki witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i steroli oraz są składnikami wielu prekursorów hormonalnych. Ponadto są wykorzystywane do poprawy smakowitości i właściwości teksturalnych suchej karmy (Trevizan & Kessler, 2009).
Kwasy tłuszczowe są integralnymi składnikami lipidów. Niezbędny charakter kwasu tłuszczowego wynika głównie z niezdolności zwierzęcia do jego syntezy w wystarczających ilościach, aby zaspokoić jego potrzeby metaboliczne (Bauer, 2008). Koty, podobnie jak psy, wymagają niezbędnego kwasu tłuszczowego kwasu linolowego. Kwas linolowy to wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-6. Kwasy tłuszczowe mogą być wydłużane i odtłuszczane do alternatywnych, dłuższych kwasów tłuszczowych. Na przykład psy łatwo przekształcają kwas linolowy w kwas arachidonowy dzięki enzymowi Δ6-desaturazy. Jednak koty nie są w stanie tego zrobić, ponieważ konwersja jest ograniczona z powodu niskiej aktywności enzymu Δ6-desaturazy w wątrobie kota. W rezultacie kwas arachidonowy jest niezbędnym kwasem tłuszczowym dla kotów i musi być dostarczany w diecie. Kwas arachidonowy występuje obficie w tkankach zwierzęcych, zwłaszcza w narządach (Trevizan et al., 2012). To potwierdza, że koty jako obowiązkowi mięsożercy muszą spożywać tkanki zwierzęce, aby spełnić swoje potrzeby żywieniowe.
Czy koty potrzebują określonych witamin?
Witaminy są organicznymi związkami wymaganymi tylko w małych ilościach i są klasyfikowane jako niezbędne mikroelementy. Ponieważ nie są one syntetyzowane endogennie, muszą być dostarczane z dietą. Witaminy mają różnorodne funkcje biochemiczne, które są niezbędne do utrzymania normalnego zdrowia i integralności metabolicznej. Wymagania żywieniowe kotów dotyczące określonych witamin różnią się od wymagań większości innych ssaków. Te szczególności wynikają z znaczących różnic w aktywnościach enzymów podczas syntezy niacyny (witaminy B3) i witaminy A (NRC, 2006).
Dieta zawierająca niacynę jest niezbędna dla kotów, ponieważ niacyna (i związane z nią związki, w tym kwas nikotynowy i dinukleotyd nikotynamidoadeninowy, NAD) odgrywa fundamentalną rolę jako koenzymy w metabolizmie węglowodanów, aminokwasów i ciał ketonowych u kotów. Koty, w przeciwieństwie do psów, nie mogą syntetyzować znaczących ilości niacyny z niezbędnego aminokwasu tryptofanu. Wynika to z bardzo wysokiego poziomu aktywności enzymu (picolinic carboxylase), który szybko przekształca metabolit tryptofanu w acetyl-CoA, a nie niacynę, co skutkuje niewystarczającą produkcją niacyny. W rezultacie zapotrzebowanie kotów na niacynę jest 2.4 razy wyższe niż u psów (NRC, 2006).
Podobnie koty wymagają diety zawierającej preformowaną witaminę A. Witamina A jest niezbędna dla wzroku, różnicowania komórek i funkcji immunologicznych u kotów. Karotenoidy, takie jak β-karoten, są prekursorami witaminy A. Są one syntetyzowane przez rośliny, a zatem powszechnie występują w warzywach, takich jak marchew i słodkie ziemniaki. W porównaniu z tym tkanki zwierzęce zawierają stosunkowo niskie stężenia karotenoidów i odpowiednie ilości witaminy A. Jako obowiązkowi mięsożercy koty nie posiadają enzymu wymaganego do produkcji witaminy A z β-karotenu, i chociaż mogą wchłaniać β-karoten, nie mogą go przekształcić w witaminę A (Schweigert et al., 2002). Preformowana witamina A jest niezbędna tylko dla kotów, ponieważ psy posiadają enzymy niezbędne do przekształcania karotenoidów (Zaghini & Biagi, 2005).
Podsumowanie
Jako obowiązkowi mięsożercy koty w dużej mierze polegają na składnikach odżywczych występujących w tkankach zwierzęcych. Ważne jest, aby koty były karmione dietą wysokobiałkową, zawierającą niezbędne aminokwasy. Oprócz niezbędnych aminokwasów dzielonych z psami, koty potrzebują tauryny, która znajduje się w składnikach pochodzenia zwierzęcego. Wysokie stężenia niezbędnego kwasu tłuszczowego, kwasu arachidonowego, występującego w tkankach zwierzęcych, wzmacniają to zapotrzebowanie na składniki odżywcze, zwłaszcza z produktów pochodzenia zwierzęcego. Wreszcie, koty wymagają witamin w diecie, których inne ssaki mogą syntetyzować endogennie. Przykładami są niacyna i preformowana witamina A.
Referencje
- Bauer, J. E. (2008). Essential fatty acid metabolism in dogs and cats. Revista Brasileira de Zootecnia, 37, 20-27.
- Eisert, R. (2011). Hypercarnivory and the brain: protein requirements of cats reconsidered. Journal of Comparative Physiology B, 181(1), 1-17.
- FEDIAF. (2021). Nutritional Guidelines for Complete and Complementary Pet Food for Cats and Dogs. European Pet Food Industry Federation, Brussels.
- Hayes, K. C., Carey, R. E., & Schmidt, S. Y. (1975). Retinal degeneration associated with taurine deficiency in the cat. Science, 188(4191), 949-951.
- MacDonald, M. L., Rogers, Q. R., & Morris, J. G. (1984). Nutrition of the domestic cat, a mammalian carnivore. Annual Review of Nutrition, 4(1), 521-562.
- Morris, J. G., & Rogers, Q. R. (1978). Ammonia intoxication in the near-adult cat as a result of a dietary deficiency of arginine. Science, 199(4327), 431-432.
- NRC (National Research Council). (2006). Nutrient requirements of dogs and cats. National Academies Press, Washington, DC.
- Pion, P. D., Kittleson, M. D., Rogers, Q. R., & Morris, J. G. (1987). Myocardial failure in cats associated with low plasma taurine: a reversible cardiomyopathy. Science, 237(4816), 764-768.
- Russell, K., Murgatroyd, P. R., & Batt, R. M. (2002). Net protein oxidation is adapted to dietary protein intake in domestic cats (Felis silvestris catus). The Journal of Nutrition, 132(3), 456-460.
- Schweigert, F. J., Raila, J., Wichert, B., & Kienzle, E. (2002). Cats absorb β-carotene, but it is not converted to vitamin A. The Journal of Nutrition, 132(6), 1610S-1612S.
- Trevizan, L., & Kessler, A. M. (2009). Lipids in dogs and cats’ nutrition: metabolism, sources and application in practical and therapeutic diets. Revista Brasileira de Zootecnia, 38, 15-25.
- Trevizan, L., Kessler, A. M., Brenna, J. T., Lawrence, P., Waldron, M. K., & Bauer, J. E. (2012). Maintenance of arachidonic acid and evidence of Δ5 desaturation in cats fed γ-linolenic and linoleic acid enriched diets. Lipids, 47(4), 413-423.
- Verbrugghe, A., & Bakovic, M. (2013). Peculiarities of one-carbon metabolism in the strict carnivorous cat and the role in feline hepatic lipidosis. Nutrients, 5(7), 2811-2835.
- Zaghini, G., & Biagi, G. (2005). Nutritional peculiarities and diet palatability in the cat. Veterinary Research Communications, 29(2), 39-44.
Charlotte Stainer
GA Pet Food Partners Młodszy dietetyk zwierząt
Charlotte jest młodszym dietetykiem zwierząt domowych w GA Pet Food Partners. Charlotte ukończyła Newcastle University z tytułem licencjata w dziedzinie biologii morskiej, a następnie ukończyła studia magisterskie z żywienia zwierząt na Uniwersytet w Nottingham, gdzie skupiła się na żywieniu zwierząt towarzyszących. Poza pracą Charlotte uwielbia podróżować i spędzać czas na świeżym powietrzu. Lubi też biegać i chodzić na siłownię.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Charlotte Stainer
Zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt
Możliwe, że często słyszeliście litery „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]
To, czym karmimy nasze zwierzęta, może mieć wpływ na ich zdrowie układu trawiennego
Zdrowy układ trawienny jest ważny, ponieważ zapewnia fizyczną i immunologiczną barierę dla potencjalnych patogenów w środowisku oraz wydobywa i wchłania składniki odżywcze z pożywienia w celu zaspokojenia potrzeb żywieniowych zwierzęcia. W ostatnich latach staje się coraz bardziej oczywiste, że zdrowy mikrobiom odgrywa kluczową rolę w zdrowiu układu trawiennego i przyczynia się do utrzymania ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia. Termin „mikrobiom jelitowy” odnosi się konkretnie do bilionów mikroorganizmów żyjących w przewodzie pokarmowym. Chociaż niektóre mikroorganizmy są szkodliwe dla zdrowia zwierzęcia, wiele z nich jest niezwykle pożytecznych i niezbędnych dla zdrowego organizmu. Mikroorganizmy potrafią odblokowywać i syntetyzować składniki odżywcze, które przynoszą bezpośrednie korzyści zwierzęciu. Na populację mikrobiomu może wpływać wiele czynników, takich jak wiek, dieta, środowisko i antybiotyki. Mimo to diety są często uzupełniane składnikami, które pomagają promować wzrost zdrowych bakterii jelitowych, aby wspierać najlepsze zdrowie jelit. Prebiotyki, probiotyki i postbiotyki to tylko kilka składników, które mogą pomóc w utrzymaniu zdrowego mikrobiomu jelitowego i zdrowia układu trawiennego.
Prebiotyki, probiotyki i postbiotyki – jaka jest różnica?
Czym są prebiotyki?
Prebiotyki zdefiniowano jako niestrawne oligosacharydy, które stymulują wzrost i aktywność ograniczonej liczby bakterii zamieszkujących okrężnicę (Gibson i Roberfroid, 1995), co może mieć korzystny wpływ na czynniki, w tym na zdrowie układu trawiennego. Dwa przykłady prebiotyków to mannanooligosacharydy (MOS) i fruktooligosacharydy (FOS). FOS, oligofruktoza i inulina to oligosacharydy występujące naturalnie w roślinach, w tym w burakach cukrowych, cebuli, czosnku, szparagach, bananach, karczochach i cykorii, i pomagają w utrzymaniu zdrowych bakterii jelitowych.
Mannanooligosacharydy (MOS) i beta-glukany to prebiotyki izolowane ze ścian komórkowych drożdży i nazywane są zbiorczo mannanami. MOS są połączone z białkami, tworząc warstwę mannoprotein zlokalizowaną na zewnętrznej powierzchni komórki. MOS nie są trawione przez enzymy trawienne w jelicie cienkim i docierają do jelita grubego w niezmienionej strukturze. Lactobacilli i niektóre bifidobakterie metabolizują MOS i FOS, tworząc krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA) – preferowane źródło paliwa dla enterocytów, odgrywające kluczową rolę we wspieraniu zdrowia przewodu jelitowego. MOS są mniej podatne na fermentację przez bakterie jelitowe niż fruktooligosacharydy (FOS). Zapewniają jednak korzystny wpływ na zdrowie układu trawiennego, co zostanie omówione bardziej szczegółowo w dalszej części tego artykułu.
Czym są probiotyki?
Probiotyki to żywe mikroorganizmy, których zadaniem jest utrzymanie lub zwiększenie liczby „dobrych” bakterii (normalnej mikroflory) w organizmie. Większość probiotyków nie lubi podwyższonej temperatury, wilgoci, ciśnienia i skrajnego pH, co utrudnia włączenie ich do karmy dla zwierząt domowych. Najpopularniejszymi gatunkami drobnoustrojów ocenianymi pod kątem probiotyków do stosowania w karmie dla zwierząt domowych są Enterococcus faecium i Lactobacillus acidophilus (obie bakterie kwasu mlekowego). Bakterie wykorzystują fermentację do produkcji kwasów mlekowego i octowego, które obniżają pH jelit i hamują rozwój niektórych potencjalnie szkodliwych bakterii. Probiotyki stanowią atrakcyjne podejście do leczenia i zapobiegania wielu schorzeniom ze względu na ich potencjał skuteczności i bezpieczeństwa oraz powodowania zmniejszenia stosowania leków.
Czym są Postbiotyki?
Postbiotyki to związki bioaktywne i korzystne metabolity powstające, gdy przyjazne bakterie jelitowe (probiotyki) trawią/metabolizują/fermentują substraty prebiotyczne. Na skalę komercyjną postbiotyki produkowane są w drodze precyzyjnych procesów fermentacji przy użyciu określonych mikroorganizmów (np. drożdży) i substratów. Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Naukowego Probiotyków i Prebiotyków (ISAPP) postbiotyk to „preparat nieożywionych mikroorganizmów i/lub ich składników, który zapewnia gospodarzowi korzyści zdrowotne”. Postbiotyki mogą zawierać nienaruszone nieożywione komórki i/lub fragmenty drobnoustrojów, z metabolitami/produktami końcowymi lub bez nich. Postbiotyki mają na celu naśladować korzystne działanie terapeutyczne probiotyków, jednocześnie unikając ryzyka i wyzwań związanych z podawaniem żywych mikroorganizmów. Zainteresowanie konsumentów postbiotykami wzrosło o 91% w latach 2018–2019 (Kerry, 2020). Wraz ze wzrostem świadomości i skupienia prawdopodobne jest, że oświadczenia postbiotyczne będą coraz częściej spotykane na rynku karmy i przysmaków dla zwierząt domowych.
Jak FOS wpływa na zdrowie układu trawiennego
FOS sprzyja wzrostowi przyjaznych bakterii jelitowych, takich jak bifidobakterie i pałeczki kwasu mlekowego, chociaż w różnych badaniach zaobserwowano pewne niespójne wyniki. Podawanie suchej karmy zawierającej 1% (w/w) oligofruktozy znacząco wpłynęło na profil bakterii w kale u zdrowych psów, ze wzrostem liczby bifidobakterii, ale także gatunków potencjalnie chorobotwórczych, paciorkowców i Clostridia (Beynen i in., 2002). . Swanson i in. (2002a) podali wyniki dwóch badań, każde przeprowadzone na 20 psach. W pierwszym badaniu suplementacja FOS nie spowodowała żadnych znaczących zmian w żadnej z ocenianych populacji drobnoustrojów kałowych. Natomiast w drugim badaniu zaobserwowano znaczny wzrost liczby bifidobakterii i nieistotny wzrost populacji pałeczek kwasu mlekowego. Przyczyna tych różnic jest niejasna, ponieważ jedyną różnicą między badaniami było to, że psy w pierwszym badaniu były nieco starsze i nieco cięższe niż psy w drugim badaniu.
W innym badaniu na psach wykazano, że na zmiany liczby bifidobakterii w kale spowodowane suplementacją FOS w diecie miała wpływ zawartość białka w diecie, przy czym zmniejszenie liczby bifidobakterii obserwowano u psów karmionych dietą „niskobiałkową” i wzrost liczby bifidobakterii obserwowano u psów karmionych dietą dieta „wysoko” białkowa (Pinna i in., 2018). Niezależnie od zawartości białka w diecie, suplementacja FOS zwiększyła widoczną strawność kilku minerałów w całym przewodzie pokarmowym (Ca, Mg, Na, Zn i Fe; Pinna i in., 2018). Podobnie Beynen i in. (2002) odnotowali znacznie zwiększone wchłanianie magnezu i wapnia u psów karmionych dietą uzupełnioną oligofruktozą. Możliwy mechanizm działania zwiększonego wchłaniania minerałów polega na tym, że obniżenie pH w jelicie krętym (tj. wzrost zakwaszenia) zwiększa rozpuszczalność minerałów, czyniąc je łatwiejszymi do wchłaniania w jelicie cienkim.
Dietetyczne FOS nie są trawione w jelicie cienkim i docierają do jelita grubego w niezmienionej strukturze, gdzie są metabolizowane przez mikroflorę jelitową z wytworzeniem krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe wytwarzane w tym procesie w przewodzie pokarmowym stymulują wzrost błony śluzowej i proliferację komórek nabłonkowych w jelicie cienkim (Thompson i in., 1996). Utrzymanie zdrowej błony śluzowej jelita grubego jest ważne, aby zapewnić prawidłowe wchłanianie składników odżywczych i utrzymanie zdrowej funkcji bariery jelitowej. Szereg badań wykazało, że suplementacja diety FOS/oligofruktozą powoduje wzrost poziomu w kale krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (octanu, propionianu i maślanu) u psów (Swanson i in., 2002b; Propst i in., 2003). i zwiększony maślan w kale u kotów (Barry i in., 2010).
Badanie przeprowadzone przez Barry'ego i współpracowników (2010) sugeruje, że zarówno FOS, jak i pektyna są skutecznymi źródłami błonnika w promowaniu zdrowia jelit u kotów. Co więcej, FOS przynosił większe korzyści w porównaniu z pektyną, ponieważ fruktany wydawały się wytwarzać bardziej korzystną populację drobnoustrojów niż pektyna. W badaniu stwierdzono również, że suplementacja błonnika fermentującego w ilości 4% diety kota skutecznie modyfikuje katabolit białek w kale i stężenie drobnoustrojów.
Jak MOS wpływa na zdrowie układu trawiennego
Badanie przeprowadzone przez Grieshopa i współpracowników (2004) nad odpowiedzią żołądkowo-jelitową i immunologiczną starszych psów na cykorię i mannanooligosacharydy sugeruje, że MOS i cykoria zmieniają populację drobnoustrojów w kale i niektóre wskaźniki układu odpornościowego. Trzydziestu czterem starszym psom przydzielono losowo suplementy zawierające 1% cykorii, 1% MOS, 1% cykorii i 1% MOS lub nie przydzielono suplementacji przez 4-tygodniowy okres początkowy, a następnie 4-tygodniowy okres leczenia. W przypadku suplementacji diety MOS lub MOS i cykorią zaobserwowano wzrost spożycia pokarmu, co wynikało ze zwiększenia zawartości błonnika fermentacyjnego i zmniejszenia wartości energetycznej diety. Zaobserwowano, że suplementacja cykorią zwiększa strawność tłuszczu, a cykoria lub MOS zwiększa stężenie bifidobakterii w kale, podczas gdy MOS zmniejsza stężenie E. coli w kale.
Badanie zaprojektowane przez Kore i współpracowników (2012) w celu oceny wpływu suplementacji diety MOS na strawność składników odżywczych, wskaźniki zdrowia jelita grubego i profil metaboliczny osocza wykazało, że suplementacja MOS na poziomie 1% suchej masy diety pozytywnie wpływa na spożycie paszy i strawność błonnika oraz markery stanu zdrowia jelita grubego. W badaniu wykorzystano pięć dorosłych psów w układzie pełnego skrzyżowania. Psy karmiono odpowiednio karmą domową lub z dodatkiem MOS (w stężeniu 1%). Próba trawienia przeprowadzona na koniec każdego okresu wykazała, że spożycie suchej masy paszowej i innych składników odżywczych wzrosło po uzupełnieniu MOS. Strawność błonnika uległa poprawie w grupie suplementowanej MOS, podczas gdy strawność innych składników odżywczych nie uległa zmianie. Stwierdzono również wyższe stężenie całkowitych SCFA w kale w wyniku suplementacji MOS, a dodatek MOS wykazywał tendencję do zmniejszania liczby bakterii z grupy coli w kale, co wiązało się ze zwiększeniem liczby pałeczek kwasu mlekowego w porównaniu z dietą kontrolną.
Podsumowanie
Podsumowując, składniki „biotyczne” stają się coraz popularniejszym dodatkiem do karmy dla zwierząt domowych. Widać duże możliwości marketingowe związane z ich włączeniem, co jest poparte badaniami naukowymi odzwierciedlającymi korzyści z ich stosowania.
Referencje
Barry, KA, Wojcicki, BJ, Middlebos, IS, Vester, BM, Swanson, KS i Fahey, GC Jr. (2010). Celuloza dietetyczna, fruktooligosacharydy i pektyna modyfikują katabolity białek w kale i populacje drobnoustrojów u dorosłych kotów. Dziennik Nauki o Zwierzętach, 88 (9), 2978-2987. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20495116/
Beynen, AC, Baas, JC, Hoekemeijer, PE, Kappert, HJ, Bakker, MH, Koopman, JP i Lemmens, AG (2002). Profil bakterii w kale, wydalanie azotu i wchłanianie minerałów u zdrowych psów karmionych dodatkową oligofruktozą. Czasopismo Fizjologii Zwierząt i Żywienia Zwierząt, 86(9-10), 298-305.
Gibson, GR i Roberfroid, MB (1995). Modulacja dietetyczna ludzkiej mikroflory jelitowej: wprowadzenie koncepcji prebiotyków. Journal of Nutrition, 125 (6), 1401-1412.
Grieshop, C., Flickinger, E., Bruce, K., Patil, AR, Czarnecki-Maulden, GL i Fahey, GC Jr. (2004). Reakcje żołądkowo-jelitowe i immunologiczne starszych psów na cykorię i mannanooligosacharydy. Archiwum Żywienia Zwierząt, 58 (6), 483-494.
Howard, MD, Gordon, DT, Garleb, KA i Kerley, MS (1995). Dietetyczne fruktooligosacharydy, ksylooligosacharydy i guma arabska mają zmienny wpływ na mikroflorę jelita ślepego i okrężnicy oraz proliferację komórek nabłonkowych u myszy i szczurów. Journal of Nutrition, 125 (10), 2604-2609.
Jenkins, DJA, Kendall, CWC i Vuksan, V. (1999). Inulina, oligofruktoza i funkcja jelit. Journal of Nutrition, 129(7), 1431–1433 S.
Kerry. (2020). Wymagania zdrowotne zwierząt domowych rosną. Czy Twoje produkty są gotowe? https://www.kerry.com/products/animal-applications/pet-food-nutrition/pet-digestive-health-ingredients
Kore, KB, Pattanaik, AK, Das, A. i Sharma, K. (2012). Ocena mannanoligosacharydu jako prebiotycznej żywności funkcjonalnej dla psów: wpływ na strawność składników odżywczych, zdrowie tylnego jelita i profil metaboliczny osocza. Indyjski dziennik nauk o zwierzętach, 82 (1), 81-86.
Pinna, C., Vecchiato, G., Bolduan, C., Grandi, M., Stefanelli, C., Windisch, W., Zaghini, G. i Biagi, G. (2018). Wpływ białka dietetycznego i fruktooligosacharydów na końcowe produkty fermentacji w kale, populacje bakterii w kale i pozorną strawność całego przewodu pokarmowego u psów. Badania weterynaryjne BMC, 14, 106-115.
Propst, EL, Flickinger, EA, Bauer, LL, Merchen, NR i Fahey, GC Jr. (2003). Eksperyment dawka-odpowiedź oceniający wpływ oligofruktozy i inuliny na strawność składników odżywczych, jakość kału i katabolity białek w kale u zdrowych dorosłych psów. Dziennik Nauki o Zwierzętach, 81 (12), 3057-3066.
Swanson, KS, Griesshop, CM, Flickinger, EA, Bauer, LL, Healy, HP, Dawson, KA, Merchen, NR i Fahey, GC Jr. (2002a). Dodatkowe fruktooligosacharydy i mannanoligosacharydy wpływają na funkcje odpornościowe, strawność jelita krętego i całego przewodu pokarmowego, populacje drobnoustrojów i stężenie katabolitów białkowych w jelicie grubym psów. Journal of Nutrition, 132 (5), 980-989.
Swanson, KS, Griesshop, CM, Flickinger, EA, Bauer, LL, Chow, J., Wolf, BW, Garleb, KA i Fahey, GC Jr. (2002b). Fruktooligosacharydy i Lactobacillus acidophilus modyfikują populację drobnoustrojów jelitowych, strawność składników odżywczych w całym przewodzie pokarmowym i stężenie katabolitów białek w kale u zdrowych dorosłych psów. Journal of Nutrition, 132 (12), 3721-3731.
Swanson, KS, Griesshop, CM, Flickinger, EA, Healy, HP, Dawson, KA, Merchen, NR i Fahey, GC Jr. (2002c). Wpływ dodatkowych fruktooligosacharydów i mannanoligosacharydów na funkcje odpornościowe oraz populacje drobnoustrojów w jelicie krętym i kale u dorosłych psów. Archiwum Żywienia Zwierząt, 56 (5), 309-318.
Thompson, JS, Quigley, EM, Palmer, JM, West, WW i Adrian, TE (1996). Luminalne krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe i adaptacja jelit po resekcji. Dziennik Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego, 20 (5), 338-343.
Zofia Parkinson
GA Pet Food Partners Ekspert ds. oświadczeń dotyczących karmy dla zwierząt domowych
Zofia Parkinson jest GA Pet Food PartnersEkspert ds. roszczeń dotyczących żywności dla zwierząt domowych, zajmujący się sprawdzaniem oświadczeń partnerów, upewnianiem się, że ich etykiety i materiały marketingowe są zgodne z przepisami oraz badaniem nowych i ekscytujących surowców. Sophia posiada tytuł licencjata w dziedzinie nauk o żywieniu, gdzie bardzo zainteresowała się oświadczeniami i przepisami dotyczącymi etykietowania. Zanim dołączyła do GA w 2020 r., przez krótki czas pracowała w branży żywności dla ludzi. W wolnym czasie lubi gotować i chodzić na długie spacery ze swoim miniaturowym sznaucerem Dexterem.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Sophię Parkinson
Zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt
Możliwe, że często słyszeliście litery „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]
W miarę jak konsumenci zdobywają coraz większą wiedzę na temat produktów dla zwierząt domowych, stają się także świadomi licznych sposobów ich zakupu. W jaki sposób sklepy zoologiczne mogą wyróżnić się na rynku i przyciągnąć klientów do sklepu, biorąc pod uwagę rosnący trend zakupów online? W tym artykule omówiono strategie różnicowania sklepów zoologicznych w celu zwiększenia atrakcyjności Twojego sklepu i rozważono korzyści płynące z rozszerzenia obecności w Internecie.
Poprawa doświadczenia w sklepie
Aby się wyróżnić, sklepy zoologiczne muszą oferować wyjątkowe i wciągające doświadczenia zakupowe. Według Super Office 86% kupujących jest skłonnych zapłacić więcej za doskonałą obsługę klienta. Oto kilka kluczowych obszarów, na których należy się skupić, aby opracować skuteczne strategie różnicowania sklepów zoologicznych:
Układ i projekt sklepu
Przemyślany układ sklepu jest kluczowy. Upewnij się, że nawigacja w Twoim sklepie jest łatwa, a produkty prezentowane są w sposób przejrzysty i atrakcyjny. Zwróć uwagę na kolory ścian, oświetlenie i ekspozycję w punktach sprzedaży. Przestronny, zachęcający układ może znacząco poprawić doświadczenia klientów, zachęcając ich do spędzenia większej ilości czasu w Twoim sklepie.
Wyjątkowa obsługa klienta
Przyjazny i kompetentny personel jest niezbędny. Pracownicy, którzy pozytywnie współdziałają z klientami, mogą wywrzeć trwałe wrażenie, zwiększając prawdopodobieństwo powrotu kupujących. Wyszkolenie zespołu tak, aby był przystępny i pomocny, może wyróżnić Twój sklep na tle konkurencji.
Kluczowe strategie różnicowania sklepów zoologicznych
Aby konkurować ze sprzedawcami internetowymi, sklepy zoologiczne muszą oferować doświadczenia i usługi, których nie można odtworzyć w Internecie.
Organizacja wydarzeń w sklepie
Wydarzenia w sklepach to skuteczny sposób na budowanie społeczności i zwiększanie sprzedaży. Według Event Marketing Institute 87% konsumentów kupuje produkty marki po wzięciu udziału w wydarzeniu w sklepie. Rozważ zorganizowanie zajęć towarzyskich dla szczeniąt, wieczorów żywieniowych lub warsztatów dotyczących pielęgnacji zwierząt. Wydarzenia te dostarczają cennych informacji, budują poczucie wspólnoty i mogą prowadzić do długoterminowej lojalności klientów.
Oferuje usługi pielęgnacji zwierząt
Pielęgnacja zwierząt to usługa, której nie mogą świadczyć sklepy internetowe. Oferując usługi pielęgnacyjne w swoim sklepie, możesz przyciągnąć większy ruch pieszych i zbudować silniejsze relacje z klientami. Niezależnie od tego, czy zatrudnisz profesjonalnego fryzjera, czy przeszkolisz swój personel, ta usługa może wyróżnić Twój sklep i stworzyć dodatkowe źródła przychodów.
Wyświetlanie recenzji klientów
Prezentowanie opinii klientów w sklepie może mieć wpływ na decyzje zakupowe. Utwórz książkę z recenzjami, w której klienci będą mogli zostawić opinię na temat zakupionych produktów. Wyświetlaj te recenzje obok odpowiednich produktów, aby budować zaufanie i wiarygodność. Według Brightlocal 69% klientów uważa recenzje za równie ważne, jak osobiste rekomendacje.
Podkreślanie szybkości i wygody
Ponieważ wiele osób szuka szybkich i wygodnych zakupów, Twój sklep musi pozostać konkurencyjny. Oferuj usługi dostawy tego samego dnia dla klientów lokalnych, aby dopasować wygodę zakupów online. Upewnij się, że popularne produkty są zawsze dostępne w magazynie, aby uniknąć rozczarowania klientów.
Umożliwianie klientom doświadczania produktów
Istotną zaletą sklepów stacjonarnych jest to, że klienci mogą dotknąć i powąchać produkty przed zakupem. Według TimeTrade 87% klientów chce doświadczyć produktu przed dokonaniem zakupu. Oferuj zwierzętom próbki do wypróbowania, co może pomóc właścicielom w podejmowaniu świadomych decyzji i zwiększeniu sprzedaży.
Efektywny merchandising
Dobry merchandising jest kluczem do pozytywnych doświadczeń zakupowych. Utrzymuj swój sklep w czystości i porządku, zapewniając łatwe znalezienie produktów. Dobrze merchandyzowany sklep zachęca klientów do przeglądania i zwiększa prawdopodobieństwo zakupu.
Koncentracja sezonowa
Sezonowe wystawy sprawią, że Twój sklep będzie ekscytujący i odpowiedni. Udekoruj na święta, takie jak Boże Narodzenie, Halloween i Wielkanoc, aby przyciągnąć klientów. Rozważ organizację wydarzeń sezonowych, takich jak świąteczne sesje zdjęciowe ze zwierzętami, aby przyciągnąć kupujących i stworzyć niezapomniane wrażenia.
Rozszerzanie oferty online
Chociaż wyróżnienie się w sklepie jest kluczowe, obecność w Internecie może uzupełnić Twoje wysiłki i dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Prezentowanie działań w sklepie online
Wykorzystaj swoją stronę internetową i kanały mediów społecznościowych, aby wyróżnić wydarzenia i promocje w sklepie. Może to przyciągnąć nowych klientów i przypomnieć obecnym o wizycie w Twoim sklepie. Platforma internetowa umożliwia także klientom przeglądanie produktów w dowolnym momencie, co zwiększa wygodę.
Dostarczanie treści eksperckich
Wykorzystaj swoją wiedzę, tworząc blog internetowy zawierający cenne informacje na temat żywienia, nawyków i pielęgnacji zwierząt domowych. Pomocne treści mogą zwiększyć ruch w Twojej witrynie i zachęcić klientów do odwiedzenia Twojego sklepu w celu uzyskania bardziej spersonalizowanych porad.
Podsumowanie
W coraz bardziej internetowym świecie strategie różnicowania sklepów zoologicznych są niezbędne, aby przyciągnąć klientów. Od organizowania wydarzeń w sklepie i oferowania usług pielęgnacyjnych po podkreślanie szybkości i wygody — istnieje wiele sposobów, aby wyróżnić swój sklep. Dodatkowo silna obecność w Internecie może wesprzeć Twoje wysiłki w sklepie i przyciągnąć szerszą publiczność. Łącząc wyjątkową obsługę klienta, skuteczny merchandising i innowacyjne strategie różnicowania sklepów zoologicznych, Twój sklep może prosperować w erze cyfrowej.
Referencje
- Hamilton, H. (2019, 9 sierpnia). Wydarzenia detaliczne w sklepie: kompletny przewodnik. Prędkość światła.
- Kulbytė, T. (2022, 16 sierpnia). KLUCZOWE STATYSTYKI DOŚWIADCZEŃ KLIENTÓW, KTÓRE MUSISZ ZNAĆ. Superbiuro.
Matthew Aiken
Ekspert ds. komunikacji marketingowej
Matt ukończył studia licencjackie na kierunku Biznes i zarządzanie w 2017 roku. Wtedy odkrył swoją pasję i zainteresowanie marketingiem. W wolnym czasie lubi wszystkie aktywności związane z fitnessem oraz aktywności na świeżym powietrzu. Ma również buldoga francuskiego o imieniu Harley oraz kota perskiego o imieniu Bonnie Blue.
Może spodoba Ci się również ...
Artykuł napisany przez Matthew Aiken
Zalety i wady AI w handlu detalicznym artykułami dla zwierząt
Możliwe, że często słyszeliście litery „AI” lub „technologia AI” w mediach. Od odblokowywania telefonu za pomocą Face ID po interakcję z [...]